TIP PENJAGAAN GEAR BOX
Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan adalah baru
termasuk gear box. Dan jika kita perhatikan, ada dinyatakan apabila
mileage kereta kita mencecah 1,000 km, kita perlu hantar kereta untuk
service pertama. Service pertama adalah check up terakhir yang
sepatutnya dibuat pada semua kereta oleh pengeluar kereta.Perkara yang diperiksa pada service pertama termasuk menukar semua
jenis minyak pada kereta termasuk minyak gear box. Jangan abaikan
service pertama ini kerana pada masa ini minyak injin dan minyak gear
box yang mengandungi lebihan besi atau habuk besi di dalam injin akan
dibuang bagi mengelakkan injin dan gear box terhakis.Bagi yang membeli kereta secondhand, apa yang perlu dibuat, tukar
minyak gear box sebaik sahaja anda membeli kereta tersebut dan rekodkan
bacaan millage kereta anda. Bagi auto, setiap 15,000 atau 20,000 km,
tukar minyak gear box anda.Bagi manual, setiap 40,000 atau 50,000 km tukar minyak gear box
anda. Perkara ini sangat penting bagi menjamin gear box anda sentiasa
bergerak lancar dan dalam keadaan “normal operating temperature”
sepanjang masa.Bagaimanapun mileage yang perlu bagi menukar minyak gear box
bergantung kepada kereta dan jenis gear box (ikut panduan dalam manual
kereta). Saya cadangkan setiap dua kali tukar minyak gear box, masukkan
sedikit gear treatment. Setiap kali service kereta, minta mekanik
memeriksa sekali paras minyak gear box kereta anda. Pastikan ia berada
melebihi paras minima.
JANGAN MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK GEAR KURANG DARI PARAS MINIMA BAGI MENGELAK KEROSAKKAN GIGI GEAR.
Bagi kereta manual, semasa memandu jangan sekali-kali meletakkan
kaki anda di atas pedal clucth. Ini boleh memendekkan jangka hayat
clucth plate anda dan merosakkan gigi gear kereta anda.
JANGAN CUBA LAKUKAN ‘SPIN WHEEL’.
JANGAN CUBA LAKUKAN ‘SPIN WHEEL’.
Laraskan paras clucth supaya berada dalam keadaan yang sesuai
dengan panjang kaki anda (minta bantuan mekanik). Jangan paksa sekiranya
gear tak masuk sebaliknya cuba lepaskan hand-brake dahulu (terutama
kancil). Semasa berada di lampu isyarat, ‘neutral’kan gear dan tarik
hand-brake. Jangan biar injin melahu dalam keadaan bergear. Minta
bantuan mekanik untuk mengenalpasti kelajuan maksimum gearbox kereta
anda dan jangan memandu melebihi kelajuan maksimum ini.
Bagi kereta auto, pastikan anda faham kegunaan semua paras gear
iaitu P, R, D, L, 2 dan 3. Bagi pemanduan biasa, gunakan cuma D dan bila
memotong, gunakan “overdrive button”. Sekiranya kereta anda tidak
mempunyai overdrive button (wira 1.6 mempunyai overdrive button dan
tidak pada wira 1.3, 1.5 ,kancil), anda perlu menerima hakikat yang
kereta anda tidak boleh dipandu secara aggresive.Jangan gunakan overdrive button pada kelajuan melebihi 100 km/j
kerana fungsi overdrive button adalah seperti kita menurunkan gear dari
gear 5 ke gear 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita
offkan overdrive button. Bayangkan pada kelajuan melebihi 100 km/j kita
turunkan gear ke gear 4 atau 3. Kalau kita tak bernasib baik, kita
mungkin dapat mengutip segala gear dan skru bertaburan di atas jalan.
Gear 2, 3 dan L adalah untuk kegunaan mendaki iaitu apabila kereta kita
tidak dapat mendaki cerun yang curam. Paras gear ini hanya untuk
kegunaan kelajuan rendah(bergantung pada jenis kereta).Bagi kereta semi auto, triptronik, steptronik. Penggunaan minyak gear box yang disarankan oleh pengeluar adalah sangat mustahak.
JANGAN SEKALI-KALI MENUKAR JENIS MINYAK GEAR BOX KECUALI MENDAPAT NASIHAT DARIPADA PENGELUAR.
Penukaran gear dari tinggi ke rendah juga mesti mengikut kelajuan yang disarankan oleh pengeluar.
Sekiranya terdapat lelehan atau kebocoran minyak atau minyak keluar
dari gearbox anda, jangan panik, gear box anda tidak rosak, kemungkinan
cuma oil seal gear box sudah ‘mati’. Cuma periksa paras minyak gear box
dengan lebih kerap dan pastikan ianya sentiasa cukup.
Setiap kali kita menukar clucth plate, tukar juga oil seal walaupun
ianya tidak bocor kerana jangkahayat oil seal dalam gearbox biasanya
sama dengan jangkahayat clucth plate.
Akhir sekali, sekiranya anda menggunakan kereta auto buatan Eropah
atau bukan Jepun, pastikan jangan usik apa-apa wayar yang bersambung
dengan gear box apabila upgrade sistem bunyi, alarm atau apa-apa
pengubahsuaian. Dan cuba ‘belai’ dan ‘memandu dengan lemah lembut’,
kerana kalau gear box rosak, kos membaiki purata RM2000 dan untuk
menukar gear box RM7000 (kedai potong) atau RM12000 (recon dan disahkan
EON)(kecuali Perdana V6 = RM 22000).
Penggunaan Gear Automatik Dengan Betul
Gear automatik merupakan salah satu transmisi selain daripada
transmisi manual yang terdapat dalam sistem kereta. Penggunaannya lebih
mudah berbanding transmisi manual kerana tidak perlu menekan pedal klac
untuk pertukaran gear. Sebagai pengguna kereta, adakah anda tahu dengan lebih lanjut penggunaan transimisi automatik?
Apakah Yang Terdapat Pada Gear Automatik?
Seperti yang para pemandu tahu kebiasaannya semua kereta bertransmisi
automatik mempunyai gear P (Parking), R (Reverse), N (Neutral), D
(Drive), 3, 2, dan 1. Sesetengah kereta hanya mempunyai gear 2 dan L
bergantung kepada kereta tersebut. Sebagaimana yang kita maklum, para pengguna hanya mengguna gear D
(Drive) untuk menggerakkan kereta tanpa mengetahui apa fungsi sebenar
gear 3, 2 dan 1. Gear 3, 2, dan 1 adalah merujuk kepada kunci pada gear 3, kunci pada gear 2 dan kunci pada gear 1. Ianya sama seperti kereta bertransmisi manual dimana pemandu akan menukar gear mengikut turutan. Yang menjadi perbezaan antara transmisi automatik dan manual adalah
transimisi automatik ditukar secara automatik tanpa perlu menekan pedal
klac.
Bagaimana Mahu Mengaplikasikan Penggunaan Gear Automatik?
Apabila kita meletakkan gear pada D (Drive), segala pertukaran gear
akan berlaku secara automatik tanpa perlu kita bersusah payah menukar
gear seperti transmisi manual. Kadangkala pemandu yang menggunakan transmisi automatik sedar mereka hilang kuasa pecutan apabila menaiki bukit dan ketika ingin memotong kenderaan di hadapan. Disinilah peranan gear 3, 2 dan 1 digunakan. Letakkan pada gear 3 bermaksud anda menukar dari
gear 4 kepada gear 3 dan memberi sedikit bantuan kepada kereta untuk
memecut dengan lebih lancar. Ini juga membantu ketika anda memandu
menaiki bukit yang tinggi. Selain itu peranan gear 3, 2 dan 1 membantu dalam memperlahankan kenderaan tanpa perlu menekan brek dengan kuat. Ianya dipanggil engine brake dimana enjin kereta akan memberi tekanan kepada kereta untuk perlahan. Sedikit sebanyak ia mengurangkan penggunaan minyak kereta kerana
tidak perlu menekan pedal minyak dengan banyak dan tiak perlu menekan
brek dengan kuat.
#Kalau ada yang tertinggal sila komen.
Tepuk Dada Tanya Selera
SEKIAN
Suka Nonton Bokep?
BalasPadamKunjungi :
BOKEP INDO
BOKEP JEPANG
BOKEP BARAT
BOKEP KOREA
Permisi teman teman semua
BalasPadamNonton Film Bioskop & Download Film Sub Indo >> Layarkaca 21,indoxxi
Nonton Drakor & Download Drakor Sub Indo >> Layarkaca21,Indoxx1
ilmu yg manfaat, tq share
BalasPadam